5.05.2013

Floors.


För snart fem år sedan köpte jag min lilla lya i Vasastan. Golven i lägenheten var när jag flyttade in en ful gul lackad fiskbensparkett. Bland det första vi (världens snällaste pappa) gjorde var att slipa golven som därefter egentligen skulle ha vitoljats. Men i sista sekund efter att ha blivit inspirerad av ett reportage i en inredningstidning bestämde jag mig istället för att svartolja golven. Oj vad jag har kommit att ångra det beslutet. Visst är det otroligt snyggt med svarta golv men i en lägenhet på 20 kvadrat är det kanske inte världens bästa idé trots allt. ALLT syns ju. Såklart! Men nu äntligen ska mina golv åter igen slipas och därefter vitoljas i veckan som kommer. Denna gång slipper dock pappa undan, min födelsedagspresent från föräldrarna i år var istället just detta. Golvslipning. Halleluja! Jag hoppas slippa dammsuga och våttorka golven varje dag framöver.

Inspirationen är Lottas fina golv och ett lika vacker fiskbensparkett i ett gammalt nr av Danska Rum.

Almost five years ago, I bought my little apartment in Vasastan. The floors in the apartment was when I moved in an ugly yellow lacquered herringbone. Among the first things we did was sanding the floors and then the plan was to ​oil them with a white pigment, but at the last second, after being inspired by a floor in an interior design magazine, I decided to make them black. Oh how I've come to regret that decision. Sure it's really nice with black floors but in an apartment of 20 square meters, it might not be the best idea after all. EVERYTHING is visible. Of course! But now at last my floors will be sanded and made white this week. Hallelujah! I hope to avoid vacuuming and swabbing the floors every day from now on.

The inspiration is Lotta's nice floors and an equally beautiful herringbone in an old number of Danish Room.




   1 Photo Mikkel Mortensen 2  Lotta Agaton / Photo Pia Ulin 



11 kommentarer:

  1. Hej!

    En så fin blogg du har, första gången jag är här. Om du vill ha inspiration till vitt golv och fint grafiskt vitt/svart, så kolla gärna in den fint stylade (Charlotte/Blackbird) lägenheten, till salu av Alvhems Mäkleri idag.

    Finns hos mig idag, eller direkt Alvhem alt Blackbird.

    http://stilitiden.se/2013/may/snyggaste-grafiska-parlan.html

    http://www.alvhemmakleri.se/hem-till-salu/obj17735_1256336186

    http://blackbirdstyle.blogspot.com/

    Ha en fin kväll!
    Camilla

    SvaraRadera
  2. Hej Första gången jag hittar hit via en blogglista hos Skandismäklarna! Jätte fin blogg du har läste inlägget om svarta golv och ler. Det jag ångrar från min renovering är att jag målade golv hel vita också jätte svårt att hålla rent. Dom golv jag är mest nöjd med är behandlad med vitpigmenterad lut och vitpigmenterad hårdvaxolja. Nästan självrengörnade inget syns på dom!!!

    SvaraRadera